در کشور ما مسئله‌ی کیفیت و قیمت ایمپلنت و دسترسی به ساپورتر آن‌ها، چه از نظر بیماران و چه از نظر دندانسازان و دندان‌پزشکان محترم،  مسئله‌‌ی مهم و بحث‌برانگیزی بوده است.

بدیهی است که نمی‌توان صرفاَ به تبلیغات تجاری یا سخنانی مانند فلان برندِ ایمپلنت خوب است وفلان مارک بد، اکتفاء کرد. به‌خصوص که تعداد شرکت‌های سازنده ی ایمپلنت در جهان بسیار افزایش یافته و به بیش از 150 شرکت رسیده است. پس چاره چیست؟

پاسخ ما به این پرسش در ابتدا انجام یک تقسیم‌بندی عمده است:

  1. شرکت‌هایی که بیش از 20 سال سابقه‌ی تولید ایمپلنت را در کارنامه‌ی خود دارند و نسبت به بازخورد استفاده‌کنندگان از محصولاتشان حساس بوده و بودجه‌ی مناسبی نیز برای تحقیقات خود تخصیص داده‌‌اند و از طرف طیف وسیعی از دندانپزشکان نیز مورد قبول واقع شده‌اند.
  2. شرکت‌های سازنده‌ای که هنوز از نتایج مثبت استفاده از محصولات آن‌ها دارای مستندات و شواهد کافی نیستیم، ولی منطقی هم نیست صرفاً به خاطر جدید بودن آن‌ها، کلاً کنارشان گذاشت.

اکنون با توجه به معضلات موجود در بحث انتخاب تجاری ایمپلنت، لازم است دو نکته ی اساسی در نظر گرفته شود:

الف: نوع ایمپلنت ب: کیفیت ایمپلنت.

نباید  فراموش کرد که استفاده از محصولات مشابه و نامرغوب می‌تواند منجر به عدم هماهنگی  بین بافت استخوان و ماتریال به کار رفته شود. بروز حساسیت‌های آلرژیک در اعضای بدن و مساعد نمودن زمینه‌ برای وقوع حمله‌ی قلبی از دیگر خطرات استفاده از ایمپلنت ساخته شده از مواد نامرغوب است. ایمپلنتِ غیرِ استاندارد در قسمت استخوان چانه نه تنها موجب جلوگیری از محو شدن بافت ها نمی‌گردد بلکه احتمال دارد منجر به تحلیل و ضعیف‌تر شدن بافت‌های موجود نیز بشود.

مانند تمامی محصولات تجاری دیگر، در تولید ایمپلنت نیز برندهای مشهور، فن‌آوری‌های خاص خود را به کار می‌گیرند، اما بهتر است که در انتخاب مارک ایمپلنت و یا به عبارت دیگربرند ایمپلنت در وهله‌ی نخست بیشتر از آن‌که مجذوب نام برندهای موجود شویم به چند مورد مهم دقت کنیم:

  • موجود بودن حق ثبت ایمپلنت (حق ثبت اختراع)
  • دارا بودن پتانسیلِ هماهنگی با بافت و استخوان، در این رابطه لازم است محصول مورد نظر دارای نتیجه‌ی تست آزمایشگاهی باشد.
  • موفقیت محصول مورد نظر در دیگر تست‌های استاندارد آزمایشگاهی.
  • کوتاه بودن مدت زمان هماهنگی و پذیرش ایمپلنت توسط بدن بیمار و بهبودی سریع او.
  • در پی نداشتن حساسیت‌های آلرژیک پس از استفاده.
  • نداشتن عوارض جانبی، آسانی طرز استفاده و اندک بودن مراحل به کارگیری آن.
  • دارا بودن قابلیت تطبیق‌پذیری وسیع در رابطه با انتخاب پروتز.
  • دارا بودن طراحی مهندسی شده و ساخت خوب.

در پایان این مقاله، نام 25 نوع از انواع ایمپلنت که به گزارش سایت معتبر (www.dentistrytoday.com)  جزو ایمپلنت های برتر جهان هستند قید می‌شود: