لابراتوار دندان سازی ولیعصر

دارای مجوز رسمی ..... شماره تماس = 33675422 -021 ,, 475 1899 0912

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

فوائد و مضرات استفاده از انواع دندان مصنوعی و ایمپلنت

فوائد و مضرات استفاده از انواع دندان مصنوعی و ایمپلنت

فواید دندان مصنوعی متحرک چیست؟

دندان مصنوعی متحرک این فایده را دارد که می‌توان هر زمانی آن را از دهان خارج کرد. ساخت آن سریع است و خیلی فوری می‌توان آنها را جایگزین دندان های از دست رفته کرد. پروتز با رنگ دندان های کناری و شکل آنها یا دندان های از دست رفته کاملاً منطبق است. دندان مصنوعی از لحاظ مالی به صرفه تر است: هزینۀ تهیه بیشتر دندان های مصنوعی متحرک توسط بیمه پرداخت می‌شود در حالی که برای کاشت دندان پرداختی از سوی بیمه صورت نمی‌گیرد..

مضرات و مشکلات دندان مصنوعی متحرک

یکی از مشکلات دندان مصنوعی متحرک این است که قلابی که برای نگه داشتن پروتز در جای خودش استفاده می‌شود، به دندان های دیگر تکیه دارد. این تکیه ممکن است به دندان های کناری آسیب برساند و روند از بین رفتن آنها را سرعت ببخشد. به همین علت است که تعداد دندان هایی که توسط پروتز جایگزین می‌شوند، به تدریج افزایش می‌یابد. دندان مصنوعی متحرک ایراد دیگری هم دارد و آن این است که با وجود آن دیگر از استخوان آلوئول استفاده نمی‌شود. در حالی که در صورت عدم تکیۀ مکانیکی دندان ها هنگام جویدن، این استخوان آلوئول تحلیل رفته و به مرور از بین می‌رود. برای مبارزه با این مشکل، دندان مصنوعی باید به طور مرتب تنظیم شود تا بهتر با لثه مطابقت داشته باشد و بهتر در جای خود قرار بگیرد. از سوی دیگر، دندان مصنوعی باید هر 5 تا 10 سال یک بار عوض شود. باید بدانید که این پدیدۀ از بین رفتن استخوان آلوئول در نبود تحرک مکانیکی، در صورت استفاده از ایمپلنت اتفاق نخواهد افتاد. در نهایت ذکر این نکته ضروری است که دندان های مصنوعی متحرک در مقابل پوسیدگی و تشکیل پلاک دندانی مستعدتر هستند.


مزایای ایمپلنت

ایمپلنت از سوی بسیاری از بیماران به عنوان بهترین راه حل برای جایگزین کردن دندانهای از دست رفته است. در این روش، دندانهای کاشته شده برای همیشه در دهان باقی می مانند که شباهت زیادی به دندانهای طبیعی دارند. با این وجود ایمپلنت هم معایب و مزایای خود را دارد که در زیر به همه این موارد می پردازیم

دندان دائمی

مهمترین مزیت ایمپلنت، دائمی بودن آن است. به طوری که دندانپزشک آن را در دهان فیکس می کند و پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش می خورد و جزئی از بدن می شود. ثابت بودن ایمپلنت بیمار را اذیت نمی کند و او مجبور نیست که هر روز دندانها را از دهان خارج کند. بیمار می تواند با دندانهای ایمپلنت همانند دندان دائمی رفتار کند.

امکان ترمیم و تعویض ایمپلنت

اگر تاج ایمپلنت دچار آسیب شود، دندانپزشک می تواند آن را جدا و تعمیر کند و یا یک تاج دیگر را بر روی پایه قرار دهد.

زیبایی ایمپلنت
از دیگر مزایای ایمپلنت باید به زیبایی آن اشاره کرد. به طوری که ایمپلنت شباهت زیادی به دندان طبیعی دارد و از این نظر دندانها مصنوعی به نظر نمی رسند. فرد احساس راحتی با دندانهای کاشته شده دارد و زیبایی خاصی به چهره‏ ی او می دهد. ایمپلنت دارای درخشندگی بالایی است و از سوی دیگر می توان آن را به راحتی تمیز کرد.

مقاومت بالا
ایمپلنت دارای مقاومت بالایی است و براحتی شکسته نمی شود. همچنین اگر بیمار تمامی توصیه ها و مراقبت های لازم را در مورد دندانهای کاشته شده به کار ببندد، هیچ مشکلی متوجه دندانهای کاشته شده نمی شود و حتی می تواند تا آخر عمر با آنها زندگی کند.

معایب ایمپلنت

اگر چه ایمپلنت مزایای متعددی دارد، اما بدون نقص و عیب نیست و کسانی که به این شیوه درمانی علاقه زیادی دارند، باید متوجه معایب آن هم باشند. در دندانپزشکی زیبایی سعی می شود تا تمامی این معایب برای بیمار توضیح داده شود. با این کار بیمار می تواند با چشم باز انتخاب کند. از جمله معایب ایمپلنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه بالا

کاشت دندان یا ایمپلنت با هزینه های بالایی همراه است که گاه برای بیماران مشکل ساز است. اگر بیمار تنها یک یا تعداد کمی از دندانهای خود را از دست داده باشد، هزینه درمان کمتر است. اما اگر بیمار تمامی دندانهای خود را از دست داده است، کاشت دندان با هزینه های سنگین همراه خواهد بود.

دو مرحله ای بودن درمان

ایمپلنت در دو مرحله انجام می شود. درمرحله اول پایه های تیتانیومی درون لثه کاشته می شود و در مرحله دوم تاج دندان بر روی آن قرار می گیرد که کمی وقت گیر است و برخی از بیماران فرصت کافی برای حضور مجدد در مطب دندانپزشکی را ندارند. همچنین بیمار باید هر چند وقت یکبار به دندانپزشکی مراجعه و دندانهای کاشته شده را معاینه کند.

درد کاشت دندان
در ایمپلنت باید لثه بیمار شکافته شود تا بتوان پایه فلزی را درون لثه قرار داد. در پایان بافت لثه بخیه زده می شود. این کار کمی دردآور است و با وجودی که دندانپزشک زیبایی سعی می کند از داروهای بی حسی استفاده کند، باز هم بیمار باید درد ناشی از کاشت دندان را تحمل کند. تا زمانی که پایه تیتانیوم به طور کامل با استخوان پیوند نخورده است، بیمار نباید بر روی آن غذا بجود.

زمانبر بودن ایمپلنت
از دیگر معایب ایمپلنت، باید به زمانبر بودن آن اشاره کرد. از مرحله اول که پایه فلزی درون لثه قرار می گیرد و تا مرحله دوم که دندانپزشک تاج دندان را بر روی آن قرار می دهد، به حداقل 6 ماه زمان نیاز است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نوید غیاثی

افت دهان

افت دهان Aphthous stomatitis

یک بیماری شایع در دهان است که ضایعات دردناک نِکروتیک در مخاط دهان، زبان و لثه به بار می‌آورَد. علت آن ناشناخته است ولی ممکن است خودایمنی باشد. شیوع آفْت در جوامع مختلف از ۵٪ تا ۶۶٪ گزارش شده و متوسط شیوع آن ۲۰٪ است. در زن‌ها برتری نسبی دارد.[۱] آفْت، یک عفونت ویروسی نیست و قابلیت سرایت هم ندارد، اما عامل ژنتیک در بروز آن بسیار مؤثر است.[۲] دورهٔ آن حدود یک ماه است و اغلب پس از آن بدون درمان هم بهبود می‌یابد. درمان آن اغلب علامتی است و برای رفع آن بیشتر از دهان‌شویه یا قطره استفاده می‌شود. آفْت دهان در قسمت زیرین زبان اِتیولوژیِ آفْتِ عودکنندهٔ دهانی دقیقاً مشخص نیست، اما مواردی به‌عنوان علل زمینه‌ساز برای آن معرفی شده‌اند؛ مانند زمینهٔ ارثی، استرس، اختلالات آسیب‌شناختی (ایمونولوژیک)، عوامل هورمونی، کمبودهای تغذیه‌ای و نقایص خونی، سیگار و کمبود ویتامین c وحساسیت‌های غذایی. .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نوید غیاثی

بیماری های دهان و دندان

بیماری های دهان و دندان

باکتری‌های موجود در دهان باعث بروز بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان، ناراحتی‌های ویروسی و دیگر عفونت‌های شایع دهانی در کودکان و بزرگسالان می‌شود. با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان از بعضی از این عفونت‌ها پیشگیری کرد، به علاوه بسیاری از بیماری‌های دهان، به ویژه گونه‌های شایع در میان کودکان، موقتی است و پس از چند روز برطرف می‌شود. . با این حال بعضی عارضه‌ها پیشرفته‌تر و جدی‌ترند و نیاز به درمان دارند. چک‌آپ منظم دندانپزشکی (بهترین حالت، سالی دو بار) در کلینیک دندانسازی ستارپور به حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان شما و کودکتان کمک خواهد کرد. اگر دندان، دهان و لثه شما در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد، نیاز به ویزیت دندانپزشکی تا 3 الی 6 ماه آینده نخواهد بود، ولی اگر مشکلات دندان، مانند پوسیدگی، شکستگی و ترک یا عفونت دندان مشاهده شود، ویزیت‌های بیشتری برای ترمیم و درمان مشکل دندان شما مورد نیاز خواهد بود.

شایعترین بیماری های دهان و دندان

پوسیدگی دندان نوعی بیماری است. در این بیماری بافت سخت دندان (مینا و سپس عاج) در اثر ترشح اسید از باکتریهای پوسیدگی زا (عمدتاً استرپتوکوک موتان) مواد معدنی کلسیم و فسفر را ازدست داده و به تدریج از بین می‌روند. پوسیدگی دندان مرحله غیرقابل برگشت در فرایند حل شدن مواد معدنی مینا توسط اسید محسوب شده و درمان آن تنها از راه جایگزینی بافت سخت از دست رفته دندان با مواد ترمیمی دندانپزشکی امکان‌پذیر می‌باشد. اگر پوسیدگی تاج دندان به موقع متوقف و جایگزین نشود و پوسیدگی به ریشه دندان برسد نیاز به درمان ریشه (RCT یا عصب کشی) می‌باشد و در موارد شدیدتر ممکن است حتی نیاز به خارج کردن یا اصطلاحاً کشیدن دندان باشد. گرچه پوسیدگی [دندان] یکی از رایج‌ترین مشکلات بر روی این سیاره است، اما رابطه پیچیده میان رژیم غذایی [بیمار] و بروز و ظهور حفره‌های دندانی، هنوز کاملاً شناخته نشده است. پوسیدگی‌ها توسط [باکتری] استرپتوک موتانس بر روی دندان بوجود می‌آیند. تاکنون در افکارعمومی گفته می‌شد که وجود مشکل در دندان‌ها بر روند فعالیت‌های افراد تأثیر مستقیم دارند؛ اکنون پژوهشگران درستی این ذهنیت را اثبات کرده‌اند. پژوهشگران با تحقیقات میدانی، سلامتی دندان‌ها و وضعیت جسمی ۱۸۷ بازیکن حرفه‌ای در لیگ‌های دسته اول، دوم و سوم انگلیس را که متوسط سنی آنها ۲۴ سال است، را بررسی کردند و دریافتند که ناسالم بودن دندان‌های بسیاری از فوتبالیست‌های حرفه‌ای در انگلیس در کارایی آنان در زمین بازی تأثیر منفی می‌گذارد.[۱] بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر ایرانی به طور متوسط دارای ۶ دندان کشیده، پر کرده یا پوسیده است.[۲] قلیان و دخانیات باعث پوسیدگی دندان می‌شوند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نوید غیاثی

انواع دندان مصنوعی «پروتز دندان»

انواع دندان مصنوعی «پروتز دندان»

انواع پروتز دندان وجود دارد و به پروتز دندان متحرک، دندان مصنوعی می گویند و نوع خاصی از دندان ها هستند که عمدتاً از مواد پلاستیکی ساخته می شوند تا جایگزین دندان های افتاده یا از بین رفته دهان شوند. در حقیقت دندان های مصنوعی آخرین راهکار برای افرادی است که دندان های خود را از دست داده اند. اکثر افراد فکر می کنند با بالا رفتن سن نیاز به دندان مصنوعی پیدا می کنند، اما از دست دادن دندان ها یک بخش طبیعی از فرآیند بالا رفتن سن نیست. در این رابطه اگر شما مراقبت کافی از دندان های خود داشته باشید و از آنها در برابر بیماری پریودنتال (لثه) محافظت کنید، احتمالاً می توانید دندان های خود را برای تمام عمر حفظ کنید. خبر خوب برای افرادی که دندان های خود را از دست داده اند این است که دندان های مصنوعی دیگر به آنچه قبلاً درباره آنها تصور می کردیم، شباهتی ندارند. امروزه از مواد اولیه و نیز تکنولوژی های جدید برای ایجاد پیشرفت های قابل توجه در حوزه ساخت دندان های مصنوعی استفاده می شود. به این ترتیب دندان پزشکان می توانند دندان های مصنوعی برای بیماران خود بسازند که راحتی زیادی هنگام استفاده داشته و ظاهر کاملاً طبیعی در طرح لبخند دارند. بدیهی است با استفاده از این دندان ها افراد می توانند زندگی سالم تری داشته باشند. افرادی که دندان‌های خود را از دست داده و به دنبال بازگرداندن حالت لبخند طبیعی به صورت خود هستند، ممکن است به ارتودنسی قبل از ایمپلنت در برنامه درمانی خود نیاز داشته باشند. در این شرایط، با توجه به نیازهای خاص بیمار برنامه درمانی مناسب وی مشخص می‌شود. به این ترتیب در صورت نیاز بیمار می‌تواند از هر دوی ایمپلنت دندان و ابزارهای ارتودنسی برای بهبود ظاهر لبخند خود استفاده کند.

انواع دندان مصنوعی

دست دندان مصنوعی پروتز کامل

هنگامی که بیمار تمامی دندانهای خود را از دست میدهداز دندان مصنوعی جهت جایگزین نمودن دندان های از دست رفته استفاده می نماید. بهتر است تا جایی که میتوان دندانهای طبیعی که سالم هستند حتی اگر تعدادشان کم باشد سعی شود حفظ شوندتا از آنها جهت گیر پروتز مخصوصا در فک پایین استفاده شود و این طرز فکر که این دوتا دندان باقی مانده را هم بکشم راحت یک دست دندان کامل داشته باشم کاملا اشتباه است و در بیشتر مواقع باعث پشیمان شدن بیماران میگردد. در نتیجه قبل از اقدام به کشیدن خودسرانه بهتر است حتما با دندانپزشک معتمد مشورت نمایید.

نکاتی که بیمار پس از تحویل گرفتن پروتز باید رعایت کند:

توصیه میشود بیمار حدود دو الی سه هفته از پروتز به صورت شبانه روزی استفاده نماید تا هرچه سریعتر به آن عادت نماید و فقط جهت نظافت پروتز آنرا بیرون آورد و استفاده از دهان شویه مخصوص توصیه میگردد. در صورتی که پروتز به دلیل تحلیل استخوان از گیر کافی برخوردار نباشد بیمار میتواند حدود دو الی سه هفته از چسب دندان مصنوعی استفاده نماید.. گرچه استفاده از چسب به صورت طولانی مدت اصلا توصیه نمیشود. 
جهت نظافت بهتر دندان مصنوعی استفاده از قرص های جوشان مخصوص نظافت پروتز که قابل تهیه از داروخانه می باشد توصیه میگردد.

لثه نرم

لثه نرم در بیمارانی که در فک پایین تحلیل استخوان شدید دارند و همیشه احساس زدگی و نارحتی دندان مصنوعی دارند میتوان استفاده گردد که تا حد قبل توجهی مشکلات آنها را برطرف کرده و راحتی قابل توجهی به بیمار ارائه میکند.


دندان مصنوعی تکه‌ای (پروتز پارسیل)

دندان‌های مصنوعی جزئی فقط زمانی استفاده می‌شوند که برخی از دندان‌ها در دهان از بین رفته باشند. دندان‌های مصنوعی جزئی می‌توانند از یک پایه پلاستیکی یا یک چارچوب فلزی ساخته شوند که از طریق آن‌ها نگه داشتن دندان‌های مصنوعی در دهان امکان پذیر می‌شود. این نوع از دندان‌های مصنوعی از طریق گیره در دهان حفظ شده و به دقت به دندان‌های طبیعی باقیمانده در دهان متصل می‌شوند. دندان‌های مصنوعی جزئی مبتنی بر یک چارچوب فلزی دارای طراحی سنتی هستند و به خاطر استفاده از فلز به صورت محکم و قوی در دهان قرار می‌گیرند. دندان‌های مصنوعی جزئی پلاستیکی معمولاً به صورت اورژانسی یا موقت در دهان بیمار برای جایگزینی دندان‌های از بین رفته استفاده می‌شوند و به این ترتیب ترمیم لثه‌ها و استخوان قبل از ساخت دندان مصنوعی نهایی امکان پذیر خواهد شد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نوید غیاثی